Jedna z wiodących na tureckim rynku gazet – dziennik Hürriyet – odmówiła opublikowania wywiadu z Orhanem Pamukiem, najsłynniejszym tureckim powieściopisarzem i laureatem nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Autor wyraził swój sprzeciw wobec pakietu reform konstytucyjnych, które będą głosowane w formie referendum w kwietniu – poinformował we wtorek portal informacyjny T24.

Według T24 wywiad z Pamukiem, który został przeprowadzony przez waszyngtońskiego wysłannika Hürriyet – Cansu Çamlıbela – miał ukazać się w poniedziałek.

Jednakże dziennik nie opublikował wywiadu z Pamukiem, podobno z racji wyrażonych przez Pamuka obiekcji w sprawie pakietu konstytucyjnych reform oraz deklaracji zagłosowania na „nie” podczas referendum, które ma zostać przeprowadzone w Turcji 16 kwietnia.

Pośród wielu zmian, pakiet reform ma również wprowadzić w Turcji system prezydencki. Wielu obywateli obawia się, że doprowadzi to do powstania prawa jednego człowieka i pogrzebie rozdzielność władzy w kraju.

W międzyczasie Orhan Pamuk poinformował w swym wtorkowym oświadczeniu związanym z wywiadem, że doniesienia są „niestety prawdziwe”.

Pamuk poinformował, że Çamlıbel przeprowadził z nim długi i uprzejmy wywiad, w którym pytał między innymi o opinie noblisty na temat nadchodzącego referendum.

„Powiedziałem, że zagłosuję na „nie” i wyjaśniłem powody mojej decyzji. Wywiad jednak się nie ukazał.” – powiedział pisarz.

Hürriyet jest częścią grupy Doğan Media, która ostatnio przyciągnęła krytyczną uwagę za sprawą zwolnienia prezentera telewizyjnego – İrfana Değirmenci. Powodem była deklaracja prezentera w mediach społecznościowych, że w zbliżającym się referendum zagłosuje na „nie”.

Değirmenci w 20 postach, które opublikował 10 lutego zadeklarował, że w referendum zagłosuje na „nie”: „NIE dla tego, który uznaje naukowców, artystów, pisarzy, autorów kreskówek, studentów, pracowników, rolników, górników, dziennikarzy i wszystkich, którzy mu nie sprzyjają, za wrogów.”

„Nasz irański kolega İrfan Değirmenci w swoich postach opublikowanych 10 lutego jasno obrał stronę w kwestii, która jest przedmiotem toczącej się publicznej debaty. Z tego powodu anulujemy jego kontrakt” – poinformowała grupa Doğan Media w swym sobotnim oświadczeniu.

Artykuł pierwotnie ukazał się na Turkish Minute, 14 lutego, https://www.turkishminute.com/2017/02/14/hurriyet-refuses-publish-interview-author-pamuk-saying-no-referendum/?utm_content=bufferca15b&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Previous Article 60 cywilów zatrzymano w Antalyi za domniemane zaangażowanie w pucz
Next Article Amnesty International: Tureccy dziennikarze pozostają za kratkami od miesięcy

RELATED ARTICLES

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *